Τι είναι η ανασφάλεια:
Είναι η αιτία και αποτέλεσμα ενός συναισθήματος αδυναμίας και δυσπιστίας. Ένας ανασφαλής άνθρωπος νιώθει ότι απειλείται από άγνωστες καταστάσεις ή ανθρώπους. Δυσπιστεί απέναντι στον καθένα και δρα αμυντικά (παθητική στάση) ή επιθετικά για να προστατεύσει τον εαυτό του από τον φανταστικό κίνδυνο .Όταν φοβόμαστε παύει να λειτουργεί η λογική και η φαντασία μας αποχαλινώνεται δημιουργώντας τα χειρότερα οράματα που απέχουν κατά πολύ από την πραγματικότητα. Διαστρεβλώνεται έτσι η αντίληψη μας και δεν ερμηνεύουμε σωστά τις προθέσεις και τις πράξεις των άλλων. Όταν η λογική μας υπερνικείται αρκετά από την πανικοβλημένη φαντασία μας ,προχωρούμε στην προκατάληψη, τη στενοκεφαλιά, το θυμό, το μίσος και σε ακραίες περιπτώσεις στην επιθετικότητα, τη βία, τη σκληρότητα και τον πόλεμο.
Ακόμη και όταν δεν φτάνουμε σε τέτοιες ακρότητες είναι βέβαιο ότι καταστρέφεται η αρμονία στις ανθρώπινες σχέσεις μας. Δεν είναι δυνατόν να είναι κανείς ανοιχτός και ν΄αγαπά όταν είναι ανασφαλής, γεμάτος φόβο, όταν φαντάζεται κάθε είδους απειλές στον κόσμο γύρω του. Το να ζει κανείς στο φόβο σημαίνει να ζει μέσα στη μοναξιά.
Ζώντας στην ανασφάλεια: σωματικοί - ψυχολογικοί κίνδυνοι:
Το να ζει κανείς στο φόβο σημαίνει να ζει σε μία διαρκή ένταση που υποβόσκει. Θα συμβούν συχνές εκκρίσεις αδρεναλίνης και νοραδρεναλίνης από τα επινεφρίδια στον οργανισμό καθώς κάθε παράγοντας που δεν είναι οικείος θα δημιουργεί συναγερμό και θα διεγείρει την αντίδραση «πάλης ή φυγής». Αυτό εξασθενεί πολύ το νευρικό σύστημα. Ο υποθάλαμος και η υπόφυση βγαίνουν από την ισορροπία τους και το ανοσολογικό σύστημα παύει να λειτουργεί ικανοποιητικά λόγω εξασθένησης κάνοντας έτσι την αρχή για ποικίλλες σωματικές ή ψυχικές ασθένειες (άγχος, κατάθλιψη, νευρώσεις, φοβίες, κ.α.). Ο φόβος διώχνει την υγεία και την ευτυχία.
Δυναμώνοντας τις ανασφάλειες μας:
Είναι αλήθεια ότι εμείς δίνουμε τη δύναμη στα αντικείμενα να μας κάνουν να νιώθουμε ασφάλεια και ευτυχία ή το αντίθετο. Ένα ωραίο παράδειγμα γι αυτό είναι η ιστορία που αφηγείται πως πιάνουν τους πίθηκους στην Ινδία: Δένουν σ ένα δέντρο ένα μπουκάλι που έχει μέσα του μία μπανάνα ή φιστίκια. Ο πίθηκος πλησιάζει, περνά το χέρι του μέσα από το μπουκάλι κι αρπάζει τα φιστίκια ή την μπανάνα Η παλάμη του ανοιχτή χωράει να περάσει από το άνοιγμα, η κλεισμένη του όμως γροθιά γύρω από την μπανάνα ή τα φιστίκια δεν περνά από το στόμιο. Σε λίγο καταφθάνει ο κυνηγός και συλλαμβάνει εύκολα τον πίθηκο που δεν έχει την εξυπνάδα να εγκαταλείψει τα φιστίκια του για να κερδίσει την ελευθερία του.
Είμαστε και εμείς σαν τον πίθηκο. Γαντζωνόμαστε σε κάτι που βαθμιαία αρχίζει να μας ταλαιπωρεί και να μας κάνει να υποφέρουμε. Φοβόμαστε όμως να το εγκαταλείψουμε πιστεύοντας πως η δύναμη μας βρίσκεται σ΄αυτό το αντικείμενο ή κατάσταση ή πρόσωπο, ή αυτά έχουν κάποια δύναμη πάνω μας. Έχουν την ίδια δύναμη που έχουν τα φιστίκια ή η μπανάνα πάνω στον πίθηκο: τη δύναμη της επιθυμίας ή της εξάρτησης. Έχουμε λοιπόν πολλές μπανάνες και φιστίκια στη ζωή μας που μας παγιδεύουν και μας κάνουν να νιώθουμε δυστυχισμένοι, ανασφαλείς και άρρωστοι ψυχικά και σωματικά. Η ζωή μας κάνει χάρη όταν μας τα στερεί πότε-πότε για να έχουμε τουλάχιστον την ευκαιρία ν΄ανακαλύψουμε την ευτυχία και την ελευθερία χωρίς αυτά.
Συμπεριφορές ανασφάλειας στην προσωπικότητα:
Παθητική συμπεριφορά: Ο ανασφαλής που αποφεύγει τις συγκρούσεις ή τις καταστάσεις μπροστά σε κόσμο, είναι νευρικός και έχει άγχος. Μπορεί
να τρώει τα νύχια του, να τρίζει τα δόντια του, να παίζει με τα δάκτυλα πάνω στο τραπέζι, να κουνάει τα πόδια, να γελάει νευρικά. Μπορεί να υποφέρει από αϋπνίες ή πονοκεφάλους.
Επιθετική συμπεριφορά: Ο ανασφαλής σ΄αυτή την περίπτωση υιοθετεί την ιδέα ότι «η καλύτερη άμυνα είναι η επίθεση». Έτσι προσπαθεί να επιβληθεί στους άλλους και να τους αναγκάσει να λυγίσουν ή να υποταχτούν σ΄αυτόν, ακόμη κι αν αυτό είναι σε βάρος του. Μιλάει δυνατά, διακόπτει τους άλλους ,κάνει θόρυβο με τα χαρτιά του ,δυσκολεύεται να ελέγξει το χρόνο όταν μιλάει. Συχνά έχει ειρωνικό χαμόγελο, και εκδηλώνει με χειρονομίες την περιφρόνηση ή τη διαφωνία του. Προτιμά κτηνώδεις ή σοκαριστικές εικόνες.